Wikia

Chainmail

Reeds in de middeleeuwen trachtte men zich te beschermen tegen alien mind control. De nieuwe aluhoedjes zijn gelukkig goedkoper, makkelijker en minder zwaar.

Een aluhoedje is een hoedje gemaakt uit aluminiumfolie met de bedoeling om te voorkomen dat aliens je gedachten zouden kunnen lezen of de controle zouden kunnen overnemen over je hersenen. In voorkomend geval wordt het ook gebruikt om te voorkomen dat "dé regering", dé Illuminati of dé New World Order één of andere vorm van mind control op je zouden kunnen toepassen. 

Oorsprong

Het concept van het zogenaamde aluhoedje (in het Engels "tinfoil hat" genoemd) kwam voor het eerst voor in het kortverhaal "The Tissue-Culture King", een science fiction verhaal van Julian Huxley uit 1927[1]. In dit verhaal zou een aluminium hoedje het effect van telepathie kunnen blokkeren, maar zoals aangegeven gaat het hier natuurlijk om "science fiction". 

Verschillende jaren later zou het concept van een aluhoedje pas echt populair worden[2], dankzij de verspreiding van paranoia en complottheorieën door pseudowetenschappers en kwakzalvers zoals David Icke en Nancy Lieder. Maar zij communiceren direct met de Zeta aliens, of hebben de kennis om de complotten van de Reptilian aliens te onthullen, dus reden te meer om hen blindelings te geloven en een aluhoedje op te zetten. Je kan maar beter het zekere voor het onzekere nemen, niet? Talloze mensen in psychiatrische instellen delen alvast je mening!

Toepasbaarheid en effectiviteit

Met het aluhoedje in je hand, kom je door gans complottheorieënland.

Een aluhoedje bestaat meestal uit aluminiumfolie of vergelijkbare materialen en kan eender welke vorm aannemen, zolang het maar de hersenpan bedekt. Het is dus ook mogelijk dat een ander soort hoed wordt gebruikt, waar aluminiumfolie in verwerkt is. Erg nauw steekt het niet, het is het idee dat telt.

Het aluhoedje wordt vooral gebruikt als bescherming tegen gedachtenlezen, gedachtenbeheersing en andere invloeden van magnetische velden. Uit wetenschappelijk onderzoek[3] (écht wetenschappelijk dan, voor zover dat mogelijk is met pseudowetenschappelijke nonsens) is gebleken dat een aluhoedje echter helemaal geen bescherming zou kunnen bieden voor elektromagnetische stralingen, integendeel: de aluminiumfolie zou het effect van de straling zelfs kunnen versterken. 

Natuurlijk is het mogelijk dat de onderzoekers werden omgekocht door de regering (je weet wel, dé regering, gewoon lekker vaag zonder vermelding van land), die net willen dat je je aluhoedje zou afzetten en je zo jezelf blootstelt aan hun stralingen. Of misschien werden wij omgekocht in een complot om net dit te zeggen, zodat je je aluhoedje toch weer zou opzetten en zo de stralingen van de regering versterkt? Het zijn zo'n moeilijke levensvragen allemaal, en belangrijke beslissingen om te nemen, want voor je het weet word je wakker in Area 51.

Aluhoedje als stereotype

In de moderne populaire cultuur is een "aluhoedje" niet enkel een loutere verwijzing naar het hoofddeksel gemaakt van aluminiumfolie, maar ook naar de mensen die daadwerkelijk in dit soort van complottheorieën geloven. De term "aluhoedje" kan als dusdanig verwijzen naar:

In een uitgebreidere opvatting kan de term ook worden toegepast op mensen die geloven in meer gangbare vormen van pseudowetenschap zoals de bewering dat aspartaam en GMO onvelig zouden zijn. Zo zouden volgens John Consemulder meerdere planeten aspartaam al verboden hebben. Hierbij geldt voornamelijk eenieder's persoonlijke interpretatie om te bepalen welke soorten complottheorieën, pseudowetenschap en kwakzalverij wel of niet onder de noemer "aluhoedje" vallen. 

Aluhoedjes hebben helaas sowieso verloren: als ze hun hoedje opzetten, zijn ze meteen herkenbaar als paranoïde complotdenkers, en als ze het niet opzetten kunnen we hun gedachten lezen en weten we ook dat ze paranoïde complotdenkers zijn. De enige oplossing is asiel aanvragen op Zeta Reticuli, een sterrenstelsel planeet, of op Nibiru, een sterrenschip[4] een mini zonnestelsel[5]de negende tiende twaalfde planeet. Maar misschien is het einddoel van dit intergalactische complot nét om jou in de val te lokken door daar asiel aan te vragen?

Bronnen

Referenties

  1. Huxley, Julian (1927). The Tissue-Culture King. "Well, we had discovered that metal was relatively impervious to the telepathic effect, and had prepared for ourselves a sort of tin pulpit, behind which we could stand while conducting experiments. This, combined with caps of metal foil, enormously reduced the effects on ourselves."
  2. http://bostonist.com/2005/11/15/hey_crazyget_a_new_hat.php
  3. http://www.theatlantic.com/health/archive/2012/09/tin-foil-hats-actually-make-it-easier-for-the-government-to-track-your-thoughts/262998/
  4. Nibiru/Niburu is een sterrenschip: http://www.niburu.co/index.php?option=com_content&view=article&id=4:nibiruniburu-geen-planeet-maar-sterrenschip&catid=53:blijvend-actueel&Itemid=71
  5. Nibiru/Niburu is een mini zonnestelsel: http://niburu.co/index.php?option=com_content&view=article&id=5459:mini-zonnestelsel-nibiru-in-kuiper-gordel-video&catid=35:universum&Itemid=48

Around Wikia's network

Random Wiki