Wikia

Stargate-sg1.jpg

Een door de CIA vrijgegeven foto van buitenaardse technologie waarmee wordt geëxperimenteerd in Area 51.

Area 51
is een militaire basis van de Amerikaanse luchtmacht, en de benaming zou eigenlijk verwijzen naar het referentienummer van het vakje waarin het te vinden is op de kaart[1]. De officiële naam is echter Groom Lake, gelegen in de Nevadawoestijn ten noorden Las Vegas[2][3]. De basis maakt deel uit van een testgebied waar in het verleden heel wat kernproeven hebben plaatsgevonden. Bijnamen voor deze plaats zijn Dreamland, Paradise Ranch, Home Base en Watertown. Area 51 is eveneens het mikpunt van complottheorieën omtrent buitenaardse wezens.

GeschiedenisEdit

Area 51 werd voor het eerst in gebruik genomen door de CIA in 1955, met als doel het ontwikkelen en testen van nieuwe en geavanceerde UFO's militaire vliegtuigen[4]. De Amerikaanse overheid had gekozen om deze lokatie aan te kopen, omdat het ver van de bewoonde wereld lag en toch relatief dicht bij een bestaande militaire basis (Edwards Air Force Base)[5]. De basis is niet toegankelijk voor buitenstaanders en wordt derhalve streng bewaakt. Zelfs gewoon militair luchtverkeer wordt niet toegelaten boven dit gebied[6].

Area 51 is altijd al een controversiële militaire basis geweest, omdat het bestaan ervan nooit officieel werd bevestigd door de Amerikaanse overheid. Het stond zelfs niet aangeduid op openbare kaarten van de regering. Pas in 2013 gaf de CIA officieel toe dat Area 51 echt bestaat, en dit omwille van de Freedom of Information Act[7][8]. Het zijn deze documenten waaruit blijkt dat het gebied werd gebruikt om nieuwe militaire technologie te testen, maar verwijzingen naar autopsiekamers van aliens of naar een parking van UFO's zijn afwezig.

ComplottheorieënEdit

De geheimhouding rond Area 51 heeft geleid tot tal van complottheorieën. De vermeende activiteiten op Area 51 luiden als volgt[9]:

  • Het opslagen en onderzoeken van buitenaardse ruimteschepen, inclusief de brokstukken van een neergestort buitenaards ruimteschip in Roswell.
  • Het experimenteren met buitenaardse technologie en het ontwikkelen van eigen technologie die hierop gebaseerd is.
  • Het bestuderen van buitenaardse wezens, zowel levende als dode exemplaren.
  • Het organiseren van ontmoetingen en vergaderingen met buitenaardse wezens. 
  • De ontwikkeling van technologie om het weer te beheersen (zoals ook wordt beweerd van HAARP).
  • De ontwikkeling van technologie om te "teleporteren" of door de tijd te reizen.
  • Andere activiteiten die het oprichten van de New World Order als doel hebben.

De nabijgelegen Edwards Air Force Base zou de plaats geweest zijn waar de Amerikaanse president Eisenhower in 1954 een ontmoeting had met de Grey aliens, naar aanleiding van de vermeende UFO-crash in Roswell in 1947. Tijdens die ontmoeting zou er een geheim akkoord gesloten zijn, waarin werd bepaald dat de Greys de toelating hebben om mensen te ontvoeren voor hun DNA en/of experimenten. De voorwaarde was dat de mensen ongedeerd terug naar de aarde zouden worden gebracht, en dat hun herinneringen van de ontvoering zouden worden gewist. In ruil hiervoor zou de Amerikaanse regering hoogstaande technologie krijgen van de Greys, die dan klaarblijkelijk wordt onderzocht en ontwikkeld in Area 51. Deze overeenkomst zou de "Edwards Agreement" genoemd worden[10], genaamd naar de Edwards Air Force Base. Dat moet eveneens verklaren waarom Area 51 kort nadien in diezelfde omgeving werd opgestart.

Er wordt vaak verwezen naar de vele UFO-meldingen uit de omgeving van Area 51, wat moet gelden als bewijs van sommige of alle bovenstaande complottheorieën. In werkelijkheid waren die meldingen vaak het gevolg van mensen die de in Area 51 ontwikkelde nieuwe modellen van militaire vliegtuigen opmerkten, en omwille van de toen onbekende vorm niet wisten dat het slechts om een vliegtuig ging[11][12]. De paranoia omtrent de basis werd verder gevoed door complotdenkers zoals Bob Lazar en Dan Burisch, die beweerden ooit zelf in Area 51 gewerkt te hebben aan buitenaardse ruimteschepen, of samengewerkt te hebben met een alien genaamd "J-Rod"[13].

De vrijgegegeven CIA-documenten over Area 51 vertonen geen enkele hint van de aanwezigheid van UFO's en buitenaardse wezens, maar dat zal wellicht geen enkele aanhanger van de ufologie kunnen overtuigen: zij zijn er immers steevast van overtuigd dat de Amerikaanse overheid dit gedeelte zal blijven verzwijgen, of dat de CIA-documenten zelfs vervalst zijn met "desinformatie van het volk" als doel. Voor complotdenkers is de afwezigheid van bewijs al voldoende als bewijs op zich om hun vooringenomenheid te bevredigen. 

Zie ookEdit

BronnenEdit

ReferentiesEdit

Around Wikia's network

Random Wiki