Wikia

Argument van ongeloof (of gebrek aan verbeelding) is een drogreden waarbij stelt dat iets onmogelijk is omdat men zich niet kan inbeelden dat het wel mogelijk zou zijn.

ConceptEdit

Het argument van ongeloof luidt dat als men zich niet kan inbeelden dat iets zo is, het onmogelijk zo kan zijn[1]. Het is echter niet omdat je je iets niet kan voorstellen, dat het sowieso niet waar is of onbestaande is. Zo kon men zich voor de Tweede Wereldoorlog wellicht niet indenken dat de massale jodenvergassing onder het Nazi-regime mogelijk zou zijn, maar dit heeft Hitler er niet van weerhouden om het toch te laten gebeuren. Het ongeloof, of gebrek aan verbeelding in iets, is geen bewijs dat iets onmogelijk is.

Let hierbij op dat de bewijslast in eerste instantie ligt bij de aanvankelijke claimmaker, en dán pas bij degene die zijn ongeloof hieromtrent uit. Zoniet zou dit immers kunnen worden misbruikt om een drogreden met een andere drogreden goed te praten, zoals in onderstaande voorbeelden.

A: De wereld is geschapen door God in 6 dagen.
B: Ik kan me niet voorstellen dat alles op zo'n korte tijd is kunnen ontstaan.

In dit geval zou persoon A de neiging kunnen hebben om persoon B het verwijt te maken om gebrek aan verbeelding te hebben, en te vragen om bewijs dat de wereld niet in 6 dagen is kunnen ontstaan. Maar persoon A heeft hierbij echter zelf nagelaten om bewijs aan te leveren dat het wél zou kunnen. De bewijslast ligt dus in eerste instantie bij persoon A, en pas nadien kan hij vragen aan persoon B om bewijs aan te voeren van het tegenovergestelde. Dezelfde logica gaat op in dit voorbeeld:

A: De wereld wordt beheerst door de Illuminati die in feite Reptilian aliens zijn.
B: Ik kan me onmogelijk inbeelden dat buitenaardse wezens in menselijke gedaante de ganse wereld regeren.

Ook hier ligt in eerste instantie de bewijslast bij persoon A, niet bij persoon B. Vanzelfsprekend bestaat er geen bewijs voor de beweringen van persoon A in beide voorbeelden, waardoor de reactie van persoon B in dit geval dus geen drogreden of denkfout is.

VoorbeeldenEdit

  • Ik heb hem altijd als een zachtaardig persoon ervaren, ik kan me niet voorstellen dat hij een moord zou plegen. 
  • Ik kan me niet voorstellen dat het leven op aarde al miljoenen jaren oud is, dus werd de wereld geschapen door God in 6 dagen.
  • Niemand kan bewijzen dat het monster van Loch Ness niet bestaat, omdat het beest zich goed weet te verschuilen. Dus bestaat het monster van Loch Ness echt.
  • Ik kan me niet voorstellen hoe God in staat was om een menselijk wezen helemaal genetisch op te bouwen, dus God heeft de mens niet geschapen[2].

Zie ookEdit

BronnenEdit

ReferentiesEdit

  1. http://rationalwiki.org/wiki/Argument_from_incredulity
  2. ...heeft geen enkele christene ooit al gezegd, maar vreemd genoeg het tegenovergestelde wel (dat ze zich niet kunnen voorstellen hoe de mens is kunnen ontstaan uit een ééncellig organisme.

Around Wikia's network

Random Wiki