Wikia

HoaxWiki

Argumentum ad lazarum

320pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Argumentum ad lazarum, oftewel beroep op armoede, is een red herring-drogreden waarbij wordt aangenomen dat een conclusie juist is omdat degene die het argument aanvoert arm is, of dat een conclusie onjuist is omdat degene die het argument aanvoert rijk is. Met andere woorden: de juistheid van een conclusie wordt bepaald op de rijkdom van de spreker, en hoe armer hij is hoe juister het argument wordt geacht te zijn.

ConceptEdit

Argumentum ad lazarum is een beroep op armoede, waarbij men vertrekt vanuit het idee dat een argument of conclusie correct is omdat degene die argumenteert arm is, of incorrect is omdat degene die argumenteert rijk is. Hierbij wordt verondersteld dat iemand die arm is, altijd eerljk is; en iemand die rijk is, altijd oneerlijk is. In de volksmond spreekt men van "arm, maar eerlijk". De rijkdom van de spreker is echter geen irrelevant criterium om te bepalen of een conclusie al dan niet correct is.

Deze drogreden is het tegenovergestelde van "argumentum ad crumenam".

VoorbeeldenEdit

  • Monikken hebben alle materiële rijkdom afgezworden om goddelijke verlichting te bereiken, dus moeten ze dat ook bereikt hebben.
  • Daklozen zeggen dat het moeilijk is om onderdak te vinden, en als zij dat zeggen zal het wel zo zijn.
  • Mijn vriend zegt dat de laatste tijd alles veel duurder geworden is, en hij is arm dus hij weet waarover hij spreekt.
  • Alles wat je moet weten over de burgeroorlog is dat de generaals van de overheid in luxueuze omstandigheden konden verblijven terwijl de rebellen het moesten stellen met povere lemen hutten.

Zie ookEdit

BronnenEdit

ReferentiesEdit

Around Wikia's network

Random Wiki