Wikia

HoaxWiki

Argumentum ad martyrdom

320pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Argumentum ad martyrdom, oftewel beroep op martelaarschap, is een red herring-drogreden waarbij wordt gesteld dat een argument juist is omdat het werd gezegd door iemand die zich hiermee onpopulair gemaakt heeft, of er zelfs voor vermoord is geweest. De oorspronkelijke aanvoerder van het argument krijgt in zekere zin dus het martelaarschap toegewezen, hoewel het geenszins bewijst dat het argument ook juist is.

ConceptEdit

Met een Argumentum ad martyrdom of beroep op martelaarschap probeert men een argument krachtiger voor te stellen dan het is, omdat iemand ooit hetzelfde heeft gezegd en hierdoor erg onpopulair is geworden - of zelfs vermoord. Het feit dat hij een martelaar is geworden omwille van zijn uitspraken, zou moeten betekenen dat het argument daarom vanzelfsprekend juist is[1]. Deze drogreden wordt vaak gebruikt door religieuze groeperingen, maar soms ook door politici en zelfs complotdenkers. De populariteit van de spreker is echter een irrelvant criterium om te bepalen of de argumenten die hij aanhaalt al dan niet juist zijn.

In religieuze zin wordt geopperd dat iemand niet zomaar kiest voor een gruwelijke dood zonder hier goede reden voor te hebben, waardoor hun martelaarschap wordt beschouwd als bewijs van de martelaar zijn waarheid. In de zin van een vroegchristelijke heilige die voor het martelaarschap koos, lijkt dit nog op een daad van spirituele verlichting, maar wanneer we dit toepassen op een moslimextremist die zelfmoord pleegt door een gekaapt vliegtuig te laten crashen, lijkt het plots veel minder relevant.

VoorbeeldenEdit

De uitspraken van de Amerikaanse presidenten Abraham Lincoln en John F. Kennedy worden meer geciteerd dan die van andere Amerikaanse presidenten, en ook minder gecontesteerd, omwille van het feit dat ze allebei vermoord werden en in feite dus tot het martelaarschap verheven werden. In Nederland geldt een gelijkaardig voorbeeld met Pim Fortuyn. In sommige gevallen gaan complotdenkers nog een stapje verder door te insinueren dat deze mensen vermoord werden omdat ze één of andere "waarheid" hadden geopenbaard, of op punt stonden te openbaren (wellicht over de Illuminati of New World Order of zo), waardoor alles wat ze voor hun dood hebben gezegd vanzelfsprekend als echt en waar wordt beschouwd.

Zie ookEdit

BronnenEdit

ReferentiesEdit

Around Wikia's network

Random Wiki