Wikia

HoaxWiki

Baat het niet, schaadt het niet

320pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Baat het niet, schaadt het niet (Engels: "what's the harm") is een drogreden die gebruik maakt van een beroep op emotie om te argumenteren dat, als er geen nadelen aan iets verbonden zijn, er geen reden is om het niet uit te proberen[1]. Deze drogreden wordt vooral gebruikt door kwakzalvers om pseudowetenschap aan te prijzen. 

ConceptEdit

Het basisconcept is dat iets geen schade aanricht, en dat dit daarom zou moeten worden uitgeprobeerd. In vele gevallen zijn er immers alsnog nadelen (die dan genegeerd worden). In de meeste omstandigheden is dit concept wel een juiste redenering: als er geen nadelen aan verbonden zijn, kan het geen kwaad om bv. naar muziek te luisteren, te gaan wandelen, een boek te lezen of een sport te beoefenen. De redenering wordt echter ook vaak gebruikt door pseudowetenschappers en kwakzalvers in een poging om hun praktijken te promoten. 

Het argument wordt vaak aangehaald door voorstanders van alternatieve geneeskunde en allerhande New Age-therapieën. Zelfs al zou de voorgestelde therapie geen schadelijke gevolgen hebben voor de gezondheid, is het niettemin nog steeds nadelig op andere gebieden: je betaalt voor iets wat geen nadelen maar ook geen voordelen biedt voor je gezondheid; het verspreidt desinformatie die indirect iemands leven in gevaar kan brengen als deze persoon de desinformatie voor waar neemt; en het kan ertoe leiden dat iemand hierdoor opteert om géén effectieve wetenschappelijke behandeling op te zoeken. Indien iemand die kanker heeft, chemotherapie weigert en kiest voor graviola of cannabisolie, is de kans immers groot dat deze persoon de kanker niet zal overleven. 

Een ander voorbeeld is het verspreiden van valse waarschuwingen voor bv. criminele feiten die in werkelijkheid niet hebben plaatsgevonden, die effectief iemand op het idee kunnen brengen dit in realiteit te gaan uitvoeren. Zo circuleerde er in de Verenigde Staten een waarschuwing voor scheermesjes verstopt in snoep dat zou worden uitgedeeld aan kinderen tijdens Halloween. Het delict had nooit plaatsgevonden, maar de verspreiding van deze hoaxwaarschuwing leidde ertoe dat iemand op het idee kwam dit om te zetten in de praktijk. Dit fenomeen heet ostension.

VoorbeeldenEdit

Tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 gebruikte Donald Trump dit argument om de Afro-Amerikaanse kiezers voor zich te winnen[2]:

"Zie hoe Afro-Amerikaanse gemeenschappen lijden onder Democratisch bewind. Aan hen zeg ik het volgende: wat heb je te verliezen met iets nieuw te proberen, zoals Trump? Wat heb je te verliezen? Je leeft in armoede, je hebt geen goede scholen. Je hebt geen werk. 58% van je jongeren zijn werkloos. Wat heb je in godsnaam te verliezen?"

Zie ookEdit

BronnenEdit

ReferentiesEdit

Around Wikia's network

Random Wiki