Wikia

Beroep op rebellie is een red herring-drogreden waarbij welbepaalde informatie, of een argument daarop gebaseerd, wordt verworpen omdat dit deel uitmaakt van het zogenaamde "officiële verhaal" afkomstig van een officiële instantie zoals de overheid.

ConceptEdit

Beroep op rebellie is een drogreden die vaak wordt gebruikt door complotdenkers om een tegenargument te verwerpen. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van een gevoel van opstand of rebellie, oftewel dus de weigering om autoriteit te aanvaarden. Die zou je immers zeggen wat je moet denken en geloven, en dus hoegenaamd in jouw plaats willen denken. Dit kan paranoïde vormen aannemen, waarbij men gelooft dat de autoriteiten - vaak de overheid - egoïstisch zijn en de bevolking slechts gebruiken of misbruiken voor eigenbelang. Veel complottheorieën zijn hierop gebaseerd[1].

Vaak wordt er gebruik gemaakt van een specifieke woordkeuze zoals "het officiële verhaal", waarmee wordt geïnsinueerd dat dit verhaal eigenlijk toch niet helemaal klopt, en berust op een leugen om de échte waarheid te verdoezelen. Complotdenkers insinueren hiermee eveneens dat eenieder die "het officiële verhaal" wel gelooft, lichtgelovig en een sheeple is. Volgens hen is het in twijfel trekken of verwerpen van "het officiële verhaal" wijst op hun intelligentie en op hun logisch denkvermogen, terwijl dit in feite net wijst op een schrijnend gebrek daaraan. Door een complot te insinueren verwerpen ze "het officiële verhaal" zonder echt bewijs te tonen dat dit een complot zou zijn, of dat een ander verhaal meer waarheid zou bevatten.

VoorbeeldenEdit

  • Het officiële verhaal van 9/11 werd verzonnen door de Amerikaanse regering om de betrokkenheid van George W. Bush geheim te houden.
  • Big Pharma wil je doen geloven dat vaccins veilig zijn, zodat ze er meer geld mee kunnen verdienen!
  • Je moet zelf beslissen welk verhaal je wil geloven, maar geloof niet dat het verhaal van de Amerikaanse regering juist is! (je mag dus zelf kiezen wat de feiten zijn, maar je moet blindelings een andere vertrouwen als hij zegt dat het verhaal van de regering niet juist is)

Zie ookEdit

BronnenEdit

ReferentiesEdit

Around Wikia's network

Random Wiki