Wikia

Bevestiging van het gevolg (Engels: affirming the consequent) is een drogreden waarbij wordt geargumenteerd dat een conclusie kan worden getrokken gebaseerd op het gevolg van die conclusie[1]. Het logische tegenargument is dat andere conclusies niet kunnen worden uitgesloten.

ConceptEdit

De drogreden "bevestiging van het gevolg" stelt dat je iets kan concluderen op basis van slechts gedeeltelijk correcte feiten. Als iets X is, dan is het ook Y. Dus als iets Y is, dan is het ook X, zo luidt de redenering. Dit is echter onjuist, omdat, als X ook Y is, Y niet vanzelfsprekend ook altijd X is. X en Y hoeven immers niet altijd gelijkwaardig te zijn. Zo kan je stellen dat regen altijd water is, maar water niet altijd regen is - maar deze drogreden negeert het tweede deel hiervan. 

VoorbeeldenEdit

  • Indien de Bijbel waar is, dan is Jeruzalem een bestaande stad. Jeruzalem is een bestaande stad. Dus is de Bijbel waar. (dit sluit onterecht uit dat andere delen in de Bijbel onwaar kunnen zijn)
  • Als hij liegt, begint hij te zweten. Hij begint te zweten. Dus hij liegt. (dit sluit onterecht uit dat hij kan zweten om andere redenen)
  • Een vriend van mij eet altijd. mosterd op zijn frieten. Hij is ook een Fransman. Dus Fransmannen eten altijd mosterd op hun frieten. (dit sluit uit dat er Fransmannen zijn die liever iets anders op hun frieten willen)
  • Als God luistert naar mijn gebeden, dan is mijn tumor goedaardig. De tumor is goedaardig. Dus God beantwoordt mijn gebeden.
  • Als het onderwijsniveau daalt, vermindert ook het niveau van de argumenten op het internet. Dus als we slechtere argumenten op het internet zien, is dit het gevolg van een gedaald onderwijsniveau.

Zie ookEdit

BronnenEdit

ReferentiesEdit

Around Wikia's network

Random Wiki