Wikia

Black-dot-campaign.jpg

Een circulerende afbeelding van de Zwarte Stipcampagne.

De Black Dot Campaign (nl: Zwarte Stipcampagne) is was een campagne die op Facebook werd opgestart om slachtoffers van huishoudelijk geweld te helpen. Het is nooit duidelijk geweest of het nu de bedoeling was hiermee aandacht te vragen voor huishoudelijk geweld, of als een manier voor slachtoffers om ongemerkt hulp in te roepen. Na minder dan een maand werd de campagne alweer stopgezet, na heel wat kritiek omdat de methode niet werkt als noodkreet en het de slachtoffers nog meer in gevaar kan brengen.

ConceptEdit

De Black Dot Campaign werd opgestart in september 2015 via een Facebookpagina. Volgens de initiatiefnemer(s) was het de bedoeling dat slachtoffers van huishoudelijk geweld een zwarte stip op hun handpalm zouden zetten. Wanneer ze zich dan in het openbaar bevinden bij andere mensen, bij een arts of wie dan ook, zouden ze hun handpalm kunnen tonen om zo in stilte om hulp te vragen. De arts, hulpverlener of wie dan ook zou dit dan herkennen, begrijpen dat ze een slachtoffer is van huishoudelijk geweld, en de politie bellen. 

De communicatie van de initiatiefnemer(s) was echter nogal verwarrend, want dan hadden ze het plots weer over een bewustmakingscampagne. Dat wil dan zeggen dat iedereen een stip op hun handpalm zou moeten zetten, ook al zijn ze zelf geen slachtoffer van huishoudelijk geweld, enkel maar om hun solidariteit te tonen. Stel je voor dat de arts voor hen dan ook telkens de politie zou bellen. Dus ja, wat moet de campagne nu eigenlijk voorstellen? Dat zullen we nooit weten, want op 24 september 2015, minder dan een maand na lancering, werd de Facebookpagina al terug offline gezet, waarschijnlijk omdat ze de bakken kritiek niet meer konden verdragen[1].

KritiekEdit

Alle goeie intenties ten spijt, doet het concept van deze campagne meer kwaad dan goed. Indien het slachtoffer geen moment alleen is en de kans heeft om hulp in te roepen, wil dit zeggen dat haar partner haar constant in het oog houdt en dus ook de zwarte stip op haar hand snel genoeg zal opmerken. Als hij, via de Zwarte Stipcampagne, dan weet wat de betekenis ervan is, zal hij er ongetwijfeld niet bepaald blij mee zijn. Dit kan en zal dan meestal leiden tot een nieuw incident van huishoudelijk geweld. De meeste slachtoffers van huishoudelijk geweld die door hun partner worden vermoord, vinden de dood op het moment dat hij ontdekt dat ze hem willen verlaten[2]

Als het slachtoffer wél de kans heeft om zich alleen in het openbaar te begeven, kan ze ook zonder die zwarte stip hulp inroepen en naar de politie stappen. Als ze schrik heeft om haar verhaal te openbaren, en dus geen stappen wil ondernemen ook al krijgt ze daartoe de kans, dan zal ze ook niet geneigd zijn om een zwarte stip te zetten. Kortom, zo'n zwarte stip brengt het slachtoffer alleen maar in gevaar en levert haar helemaal geen voordelen op. Bovendien is het geen officieel of internationaal erkende methode, dus de kans dat een arts, hulpverlener of iemand anders dit zal herkennen als een noodkreet van een slachtoffer van huishoudelijk geweld is gering.

De kans dat de zwarte stip zal zorgen voor hulp is dus nihil, maar de kans dat die stip zal leiden tot nog meer huishoudelijk geweld daarentegen is bijzonder groot. Ook woordvoerders van hulporganisaties zijn geen voorstander van de Black  Dot Campaign[3][4]. Indien een arts het slachtoffer onderzoekt, zal hij wellicht sowieso de tekenen van huishoudelijk geweld herkennen aan de verwondingen, en heeft dus geen zwarte stip nodig om verdere stappen te ondernemen. Ook wordt aangegeven dat niet enkel vrouwen maar ook mannen slachtoffer kunnen worden van huishoudelijk geweld[5], maar de campagne negeerde dit volledig. Het doet denken aan de hoaxcampagne van het borstkankerspel, waar ook enkel vrouwen aan mogen deelnemen en waardoor borstkanker bij mannen nog meer in de taboesfeer geduwd wordt.

VerspreidingEdit

De Facebookpagina van de Black Dot Campaign werd opgericht in september 2015[6], en diezelfde maand nog terug offline gezet. Zo begon en eindigde de misschien meest ondoordachte campagne ooit voor huishoudelijk geweld. Dit werd nadien overgenomen door clickbait-websites zoals Het Laatste Nieuws[7] (al hebben ze voor een keertje ook de nadelige punten erbij vermeld) en De Dagelijkse Standaard[8]. Hierdoor zal het waarschijnlijk nog vele jaren op het internet blijven rondzwerven als hoax.

BronnenEdit

ReferentiesEdit

Around Wikia's network

Random Wiki