Wikia

HoaxWiki

Broodje aap

320pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
260px-BroodjeAap.jpg

Een broodje aap is een hotdog met apenvlees in plaats van hondenvlees.

Een Broodje aap is een gerecht dat te verkrijgen was in een restaurant gelegen in de achterbuurt van de Bronx van New York (V.S.). De broodjes van dit restaurant bevatten apenvlees dat ingekocht werd van de dierentuin voor een zacht prijsje. 

Dit kwam aan het licht toen twee vrachtwagens met elkaar in botsing waren gekomen aan de ingang van een hotdogfabriek, waardoor de achterdeuren openklapten en een kadaver op straat viel. Dit werd naar het politielaboratorium gebracht, waar de patholoog-anatoom verklaarde dat het kadaver niet van een mens was maar van een gorilla. In de fabriek vond de politie vervolgens gevilde en onthoofde kadavers van apen en beren afkomstig van de dierentuin.

Dat is althans wat dit broodjeaapverhaal je wil doen geloven, maar eigenlijk is het slechts een hoax: dit is nooit echt gebeurd. De term Broodje Aap werd vervolgens gebruikt als titel van een boek van Ethel Portnoy in 1978, waarin "urban legends" of "stadssages" zoals deze werden verzameld. Sinsdien is de term broodjeaapverhaal een synoniem geworden voor hoax. Het verschil tussen traditionele sagen en moderne of stadssagen is dat oude sagen vaak over duivels, spoken en heksen gingen, terwijl moderne sagen eerder gaan over rampen, medische gruwels, criminaliteit, moderne technologie en aliens.

BronnenEdit

Around Wikia's network

Random Wiki