Wikia

HoaxWiki

Citaatmijnen

320pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Citaatmijnen (Engels: quote mining, contextomy) is een drogreden waarbij een citaat uit haar context wordt gehaald, met de bedoeling het foutief voor te stellen als argument.[1]. Deze methode wordt vaak gebruikt door sensatiegerichte media, maar ook door kwakzalvers en in religieuze propaganda.

ConceptEdit

Citaatmijnen of quote mining is een vaak gebruikte methode om iemand te citeren binnen een misleidende of foute context. In feite wordt de context, die nodig is om een citaat correct te begrijpen, gedeeltelijk of volledig verwijderd. Op die manier kan je altijd wel iemand vinden (bij voorkeur iemand bekend of belangrijk) die schijnbaar akkoord gaat met je standpunten of argumenten. Op deze manier kan je eveneens de indruk wekken dat iemand (vaak een tegenstander) meer radicale ideeën aanhangt dan wat daadwerkelijk het geval is, in een poging om hen te demoniseren[2].

Vooral complotdenkers maken graag gebruik van citaatmijnen om de indruk te wekken dat er heel wat bewijs is voor hun beweringen terwijl er in feite helemaal niets is. Ook clickbait- en andere riooljournalistiek, zoals de Daily Mail en tal van roddelmagazines, houden ervan om iemand uit de context te citeren om zo sensationele krantenkoppen te kunnen verzinnen. In de pseudowetenschap wordt het dan weer gretig gebruikt om de illusie op te wekken dat échte wetenschappers niet afzijdig staan tegenover kwakzalverij.

Het formaat van citaatmijnen ziet er als volgt uit:

1. Lees een grote stuk tekst en vind iets dat akkoord gaat met jouw standpunt.

Zin die niet akkoord gaat met mijn standpunt. Zin die niet akkoord gaat met mijn standpunt. Zin die niet akkoord gaat met mijn standpunt. Zin die niet akkoord gaat met mijn standpunt. Zin die niet akkoord gaat met mijn standpunt. Zin die akkoord gaat met mijn standpunt. Zin die niet akkoord gaat met mijn standpunt. Zin die niet akkoord gaat met mijn standpunt. Zin die niet akkoord gaat met mijn standpunt.

2. Haal alle tekst weg die niet akkoord gaat met je standpunt.

Zin die akkoord gaat met mijn standpunt.

3. Klaar! Je kan het citaat bovendien ook nog eens herformuleren:

Persoon X gaat niet akkoord met mijn standpunt, want ze schrijven "Zin die niet akkoord gaat met mijn standpunt." Maar verder schrijven ze dan "Zin die akkoord gaat met mijn standpunt". Hoe kan allebei dan waar zijn, persoon X?

Op die manier wek je de indruk dat je "beide kanten" van het verhaal toelicht, terwijl je in werkelijkheid enkel interesse hebt in Zin die akkoord gaat met mijn standpunt.

VoorbeeldenEdit

  • "Deze film zou ik zeker aanbevelen, als je graag in slaap valt van verveling" wordt "Deze film zou ik zeker aanbevelen."
  • "ADHD is een uitstekend voorbeeld van een verzonnen ziekte" - Leon Eisenberg (vaak geciteerd op complottheorieënwebsites, maar in het oorspronkelijke Der Spiegel interview zei hij echter ook: "De genetische aanleg voor ADHD is volledig overschat." In feite bedoelde Eisenberg dat ADHD overgediagnosticeerd wordt, en dat in vele gevallen het kind geen ADHD heeft. Hij heeft het bestaan van ADHD zelf echter niet ontkend[3].)
  • "Er is geen God" - Psalm 14:1[4]

Zie ookEdit

BronnenEdit

ReferentiesEdit

Around Wikia's network

Random Wiki