Wikia

HoaxWiki

Dubbelzinnigheid

320pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Dubbelzinnigheid is een drogreden waarbij een term of woord, dat meerdere betekenissen heeft,  op een misleidende manier wordt gebruikt door de verkeerde betekenis in de verkeerde context te plaatsen. De Engelse term hiervoor is "equivocation", oftewel "iets bij dezelfde naam noemen". 

ConceptEdit

Dubbelzinnigheid wordt wel eens als misleidend argument gebruikt door een term met meerdere betekenissen te gebruiken in de foute context, of door geregeld te wisselen van betekenis[1]. Een vereenvoudigd voorbeeld hiervan stelt dat een veer licht is, en iets dat licht is kan niet donker zijn, dus kan een veer nooit donker zijn. 

Vaak wordt dubbelzinnigheid toegepast om humoristische redenen, maar soms heeft men de bedoeling om opzettelijk te misleiden. Zo wordt de methode ook wel eens gebruikt in de pseudowetenschap.

VoorbeeldenEdit

Duidelijke voorbeelden:

  • Luide kinderen bezorgen je hoofdpijn. Als je aspirine neemt gaat je hoofdpijn weg. Dus als je aspirine neemt gaan luide kinderen weg.
  • Niets is beter dan eeuwig geluk. Een broodje met ham is beter dan niets. Dus is een broodje ham beter dan eeuwig geluk.
  • 1 is een getal. 2 is een getal. Dus 1 is 2.

Minder duidelijke voorbeelden:

  • Het woord Nazi is de afkorting van Nationaal-socialisme, dus zijn socialisten nazi's.
  • Het woord Nazi is de afkorting van Nationaal-socialisme, dus zijn nationalisten nazi's.
  • De evolutietheorie is slechts een theorie.
  • De relativiteitstheorie is immoreel omdat het moreel relativisme promoot.
  • Dierenmishandeling is onmenselijk, dus iemand die dieren mishandelt is geen mens.

Zie ookEdit

BronnenEdit

ReferentiesEdit

Around Wikia's network

Random Wiki