Wikia

HoaxWiki

Gestolen concept

320pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Naturalnews-zika.png

Natural News op z'n best: een spray verkopen tegen zika-muggen waarvan Mike Adams zelf zegt dat ze niet bestaan.

Een gestolen concept is een drogreden waarbij iemand argument A aanhaalt om argument B te weerleggen, maar argument B is afhankelijk van argument A, waardoor de spreker zijn eigen argument in feite tegenspreekt en weerlegt. Het gebeurt erg vaak dat complotdenkers zichzelf tegenspreken, en beweren dat de wetenschap onbetrouwbaar is om vervolgens zelf de wetenschappelijke methode als argument aan te halen wanneer dit in hun voordeel is.

ConceptEdit

Een gestolen concept is in feite een argument dat zichzelf tegenspreekt. Om het argument te onderbouwen dien je immers gebruik te maken van een tegenargument, waardoor je in feite je eigen argument bij voorbaat weerlegt en de conclusie dus de premisse ontkent[1]. Dit kan worden geïllustreerd met het voorbeeld "realiteit is slechts een illusie". Een illusie is echter een afgeleide van realiteit, want als realiteit niet bestond zou de illusie ook niet bestaan, dus is het onmogelijk dat realiteit een illusie is[2]. Een eenvoudiger voorbeeld is: "ik heb je auto helemaal niet gebruikt, en die kras stond er trouwens al op voordat ik de auto gebruikt heb". 

Deze drogreden wordt - wellicht geheel onbewust - vaak gebruikt door pseudowetenschappers en complotdenkers die van nature geneigd zijn zichzelf tegen te spreken. Hun meest prominente stelling is dat hun complottheorieën worden gecensureerd door de hogere machten, maar het feit dat ze die stelling openbaar kunnen plaatsen op het internet bewijst het tegendeel - alsook het feit dat de complottheorieën op zich overal op het internet te vinden zijn en hier vaak al jaren op gepubliceerd staan. 

VoorbeeldenEdit

  • Wetenschappers zijn onbetrouwbaar, want persoon X heeft het gezegd en hij is zelf een wetenschapper! (de stelling dat wetenschappers onbetrouwbaar zijn ondermijnt de stelling dat wat persoon X heeft gezegd wel betrouwbaar zou zijn)
  • De regering censureert ons, op mijn complottheorieënwebsite staat uitgelegd waarom! (het bestaan van die website toont aan dat de regering de complottheorie niet heeft gecensureerd)
  • Russell's theepot: als je gelooft dat een theepot in een baan om de aarde draait, maar het object is zo klein dat het op geen enkele manier kan worden waargenomen, hoe kan je dan weten dat de theepot er zich bevindt?
  • De absolute waarheid bestaat niet. (is die stelling een absolute waarheid?)
  • Ik ga hier niet op antwoorden. (je hebt hiermee een antwoord geformuleerd)
  • Alles is slechts een mening. (is deze stelling dan ook slechts een mening?)
  • Kwakzalver Mercola stelt dat de wetenschap onbetrouwbaar is[3] maar probeert tegelijk zijn pseudowetenschappelijke stellingen te bouwen op wetenschappelijk bewijs[4] en doet hij veel moeite om zichzelf als wetenschappelijk arts te profileren[5].

Zie ookEdit

BronnenEdit

ReferentiesEdit

Around Wikia's network

Random Wiki