Wikia

HoaxWiki

Magisch denken

320pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Magisch denken is een term die verwijst naar een waanidee New Age-overtuiging dat je d.m.v. van gedachten, intenties, of het gebruik van symbolen invloed kan uitoefenen op bepaalde gebeurtenissen in de materiële realiteit. In een gevorderd stadium, en bij gebrek aan kritisch redeneringsvermogen, kan dit leiden tot een dwangmatig geloof waarbij de algemeen geldende regels voor oorzaak en gevolg genegeerd worden, en in een nog erger stadium tevens een dwangstoornis.

ConceptEdit

Magisch denken vertrekt van het idee dat je in staat bent om zaken vanop afstand te beïnvloeden, gewoonweg omdat die zaken een zekere gelijkaardigheid hebben, of op de één of andere manier met elkaar in contact geweest zijn. Volgens dit concept is alles met elkaar verbonden en heeft alles rechtstreeks invloed op elkaar, waardoor je die invloed zou kunnen manipuleren naar je eigen wensen. Een bekend voorbeeld hiervan is het geloof in astrologie, waarbij sterren en planeten die miljoenen lichtjaren verwijderd zijn een heel specifieke invloed op jouw leven uitoefenen, is een vorm van magisch denken. In feite is het niets meer dan een louter bijgeloof[1].

PsychologieEdit

Magisch denken kan voorkomen bij kinderen, en gaat veelal vanzelf voorbij naarmate het kind merkt dat de realiteit anders werkt. Volwassenen zouden beter moeten weten, maar zoals blijkt uit menige religies, wicca's en New Age-aanhangers, is dit veelal niet het geval. Bij volwassenen kan magisch denken wijzen op o.a. een psychose of schizotypische persoonlijkheid[2]. In de praktijk kan dit leiden tot verslavingen, eetstoornissen, fobieën, angststoornissen en paniekstoornissen. Zulke mensen kunnen bijvoorbeeld bang zijn dat er iets erg zal gebeuren indien ze een bepaalde handeling niet uitvoeren of iets bepaald wel of niet denken, terwijl die handeling niet gerelateerd is met, of invloed heeft op de gevreesde gebeurtenis. Zo zullen New Agers vaak geloven dat als ze zich niet "energetisch beschermen", ze ontvankelijk zijn voor "kwade energieën van geesten" en hier fysiek ziek door worden.

Magisch denken hoeft zich niet altijd te manifesteren in de negatieve zin. Ook concepten zoals "positief denken" zijn in feite een vorm van magisch denken, en deze worden vaak gebruikt in coaching- en managementcursussen door zelfhulpgoeroe's. Voorbeelden hiervan zijn pseudowetenschappen zoals neurolinguïstisch programmeren (NLP), antroposofische "geneeskunde", feng shui, en zelfs wichelroedes. Het concept van karma hoort eveneens onder deze noemer: het geloof dat als je iets goed doet, je ook iets goed terug zal ontvangen (en dat als je iets slecht doet, je iets slecht terug zal ontvangen), wat in de werkelijkheid natuurlijk geen steek houdt. Ook wensdenken of "wishful thinking" is een vorm van magisch denken: als je een paar keer geluk hebt gehad terwijl je een bepaald juweel droeg, zou dit juweel een geluksbrenger zijn.

Wet van de aantrekkingskrachtEdit

Typerend binnen de wereld van het magisch denken is de zogenaamde New Age-versie van de "wet van de aantrekkingskracht"[3], waarbij wordt gesteld dat als je "goede gedachten het universum instuurt", je bijgevolg goede dingen zal overkomen want "het universum" bestaat uitsluitend om jouw wensen te aanhoren en te vervullen. Dit wordt vaak verklaard door pseudowetenschappelijke quantum-nonsens over "energievelden" en "vibraties" met een bepaalde "frequentie" die "gelijkaardige energie" uit de "cosmos" aantrekt[4]. De auteur van het boek "The Secret" heeft er alvast redelijk wat geld mee verdiend. 

Het basisconcept van deze pseudowet is dat als je gelooft dat je je doel al bereikt hebt, je een stap dichter bent bij het effectief bereiken van dat doel. Als je een nieuwe auto wil, moet je geloven dat je die auto al hebt. Als je rijk wil worden, moet je geloven - écht geloven - dat je al rijk bent. Met andere woorden, deze magische vorm van denken berust op het geloof dat als je iets gelooft dat overduidelijk onwaar is, het dan op de één of andere manier toch waar zal worden. En als dat niet lukt, staan de verdedigingsargumenten al klaar: je hebt het niet goed genoeg gevisualiseerd, of je geloofd het niet écht. Dat is klaarblijkelijk de reden waarom mensen in Afrika sterven van de honger: geen van hen denkt hard genoeg aan eten. Het is dus gewoon hun eigen schuld, basta!

Tot niemand's verbazing zitten er redelijk wat gebreken in de zogenaamde wet van de aantrekkingskracht. Wat als twee mensen exact het tegengestelde willen? Jij wil vandaag graag zon zodat je in de tuin kan zitten, maar je buurman wil graag regen zodat zijn plantjes beter groeien, en nu? Regenbuien gelimiteerd tot de tuin van één bewoner komen natuurlijk geregeld voor. Of als de zon schijnt, heeft de buurman de regen gewoon niet hard genoeg gewenst (of als het regent heb jij de zon niet genoeg gevisualiseerd), want geen van beide partijen kan ooit bewijzen dat hij iets harder heeft gewenst dan de andere. Verder is er ook nog het probleem van een negatieve wens: als je wenst dat je niet in de file zal staan, zal "het universum" het woord "niet" negeren en je in de file zetten (toevallig op een moment dat er sowieso file is). 

VoorbeeldenEdit

  • Wanneer ik met het rechterbeen opsta, krijg ik vandaag een ongeluk.
  • Als ik een bedevaart maak naar Lourdes of Scherpenheuvel zal mijn chronische aandoening weer genezen.
  • In de Wicca en andere vormen van moderne hekserij gelooft men dat men invloed kan uitoefenen op mensen en/of gebeurtenissen door een toverspreuk uit te voeren.
  • Het boek "The Secret" is geheel gewijd aan deze waanideeën, die uiteindelijk enkel leiden tot frustratie of zelfs depressie omdat het concept eenvoudigweg niet werkt[5].
  • Gebedsgenezing of faith healing, en aanverwante vormen van kwakzalverij zoals reiki, zijn een vorm van magisch denken.
  • Het principe van homeopathie is een pseudowetenschap en kwakzalverij gebaseerd op het idee van een soort veredelde magie, maar in feite geen invloed heeft op het genezingsproces van een patiënt.

Zie ookEdit

BronnenEdit

ReferentiesEdit

Around Wikia's network

Random Wiki