Wikia

Mars-spectacular.jpg

Nee, Mars zal nooit zo groot als de maan te zien zijn.

De Mars hoax is een hoax die beweert dat de planeet Mars op 27 augustus even groot zal lijken als de maan. Dit is echter nooit gebeurd, en zal ook nooit gebeuren[1]

OorsprongEdit

Op 27 augustus 2003 stond Mars dichter bij de aarde dan gewoonlijk het geval is, op een afstand van ongeveer 56 miljoen km van de aarde[2], waardoor de planeet aan de nachthemel te zien was als een rode heldere stip. Dit is een zeldzaam gebeuren: de laatste keer dat Mars nog net iets dichter bij de aarde was, met een afstand van zo'n 55,7 miljoen km, was op 24 september 57.617 v.C. Het is minder lang wachten tot de volgende keer, al is de kans klein dat je het zal meemaken, aangezien dit zal plaatsvinden in het jaar 2287[3]. Mars komt nochtans gemiddeld twee keer per jaar dichter bij de aarde, omwille van de eliptische baan die beide planeten volgen, maar in de meeste gevallen blijven de afstanden veel groter dan het geval was in 2003[4].

HoaxberichtEdit

De berichtgevingen over de afstand met Mars op 27 augustus 2003 leidde tot een kettingmail die beweerde dat de planeet zo groot zou lijken als de maan aan de nachthemel. Dit klopt inderdaad, als je op dat moment naar Mars had gekeken door een telescoop: via een uitvergroting van 75x zou je Mars even groot gezien hebben als je de Maan kon zien zonder uitvergroting. Door een slechte citering van het oorspronkelijke bericht, waarbij een gedeelte van de tekst pas op de volgende lijn stond, bleef dat detail achterwege[5].

De hoax is vervolgens blijven circuleren, waardoor er zowat elk jaar opnieuw wordt beweerd dat dit zal gebeuren op diezelfde datum[6]. De kettingmail is vaak ook vergezeld van een foto waar schijnbaar twee manen te zien zijn achter het Nilovklooster in Rusland, maar deze foto is zo goed als zeker digitaal bewerkt. Het is trouwens onmogelijk om Mars even groot als de maan te zien aan de hemel: de afstand van Mars tegenover de aarde was in 2003 immers 145 keer groter dan die van de maan, die een gemiddelde afstand van 384.000 km van de aarde bewaart. Het dichtst dat Mars ooit bij de aarde zal komen, is zo'n 54,6 miljoen km. 

BronnenEdit

ReferentiesEdit

Around Wikia's network

Random Wiki