Wikia

De Privacyverklaring op Facebook is een Facebook-status waarmee je je privacy op het sociale netwerk eenzijdig veilig zou kunnen stellen met louter wat digitaal kopieer- & plakwerk. Het gaat hier om een hoax die verwijst naar ongerelateerde wetsartikelen en uiteindelijk helemaal niets doet om je privacy te beschermen. En dit al sinds 2012[1].

De tekstEdit

Volgens Facebookgebruikers die hun brein hebben uitgeschakeld bij het inloggen op hun favoriete sociale netwerk, zou het kopiëren en plakken van deze tekst je online privacy op effectieve wijze moeten beschermen:

Ik verklaar hierbij het volgende: vandaag <plaats huidige datum hier>, in reactie op de nieuwe Facebook richtlijnen. Krachtens de artikelen L.111, 112 en 113 van het Wetboek van intellectueel eigendom, verklaar ik dat mijn rechten zijn verbonden aan al mijn persoonlijke gegevens, tekeningen, schilderijen, foto's, teksten etc ... gepubliceerd op mijn profiel vanaf de dag dat ik mijn account aangemaakt heb. Voor commercieel gebruik van voorgaande ... zal ten alle tijden eerst mijn schriftelijke toestemming nodig zijn.
Iedereen kan deze tekst kopiëren en plakken op hun persoonlijke Facebook pagina. Hiermee ben je beschermd onder het auteursrecht. Met dit bericht laat je Facebook weten dat het openbaar maken, kopiëren, verspreiden, uitzenden, of op enige andere wijze gebruik maken van content uit mijn profiel ten strengste verboden is. De bovengenoemde artikelen zijn ook van toepassing op werknemers, studenten, agenten en / of --ander personeel in dienst van Facebook.
De inhoud van mijn profiel bevat privé informatie. De schending van mijn privacy wordt bestraft met inachtneming van de wet (UCC 1-308 1-308 1 -103 en het Statuut van Rome). Alle leden worden uitgenodigd om een soortgelijk bericht te plaatsen, of als je wilt, kun je dit bericht kopiëren en plakken. Als je deze verklaring niet ten minste eenmaal publiceert, zul je stilzwijgend toestaan dat je foto's, alsmede de informatie in je profiel gebruikt mogen worden. (Niet delen. Je MOET kopiëren en plakken) 

Er is echter een probleem met deze werkwijze: het posten van een Facebook-status heeft geen enkele legale waarde. En zelfs al zou Facebook of eender welk bedrijf of entiteit ook maar enige legale waarde hechten aan onbenullige Facebook-statussen, ook dan helpt het je geen meter vooruit omdat je je contract met Facebook nu eenmaal niet eenzijdig kan aanpassen. Juist, ja, dat contract (met name de gebruiksvoorwaarden) waar je op hebt ingestemd toen je je account op Facebook hebt aangemaakt. Je hoeft natuurlijk niet akkoord te (blijven) gaan met die voorwaarden: je kan je account immers ten allen tijde verwijderen. Voor de Facebookgebruikers die bovenstaande privacyverklaring ernstig hebben genomen, is dat tevens een goed advies[2].

Artikelen L.111, 112 en 113Edit

De artikelen L.111, 112 en 113 verwijzen naar het auteursrecht van... Frankrijk[3]. Dus niet naar die van de Verenigde Staten, of naar die van Ierland, de landen waarin Facebook gevestigd is. Zelfs niet naar die van je eigen land als je in Nederland of België woont. Veel succes met het vinden van een advocaat die je op basis hiervan in de rechtbank wil vertegenwoordigen.

UCC 1-308 1-308 1-103 en het Statuut van RomeEdit

Artikelen UCC 1-103 en 1-308 (het is niet nodig om die laatste twee keer te plaatsen) hebben zelfs helemaal niets met privacyrechten te maken. Ze maken deel uit van een "Uniform Commercial Code" (vandaar de "UCC"), die verwijst naar commerciële wetten die in deze context van geen nut zijn[4]. Het Statuut van Rome is dan weer een statuut dat verband heeft met het Internationaal Strafhof, en dat heeft er ook niets mee te maken[5].

BronnenEdit

ReferentiesEdit

Around Wikia's network

Random Wiki