Wikia

Reductioadhitlerum.jpg

Je hebt vast al eens water gedronken. Maar weet je wie er ook water dronk?

Reductio ad Hitlerum
, oftewel vergelijk met Hitler (soms ook genoemd: argumentum ad Hitlerum of beroep op Hitler) is een red herring-drogreden waarbij een argument wordt verworpen omdat het argument, en/of de aanvoerder ervan, iets gemeenschappelijk heeft met Adolf Hitler. Dit is geen relevant criterium om te bepalen of een argument al dan niet juist is. Een variant hiervan is de Wet van Godwin.

ConceptEdit

Een reduction ad Hitlerum of vergelijk met Hitler is een redenering die zich stelt in deze vorm: Hitler was (of de Nazi's waren) X, dus X is slecht. Hierbij wordt vaak vertrokken van de premisse dat als iemand iets gemeenschappelijk heeft met Hitler, hij vanzelfsprekend ook andere eigenschappen van Hitler bezit. Dit is een drogreden, omdat niet alles wat Hitler en de Nazi's hebben gedaan vanzelfsprekend slecht is. Zo was Hitler een vegetariër, maar dat maakt niet dat vegetariërs slecht zijn of Nazi-sympathieën hebben. Het vergelijk heeft immers niets te maken met de oorlogsmisdaden die in Nazi-Duitsland hebben plaatsgevonden. Zelfs de holocaust, wat wel een oorlogsmisdaad was, kan niet met deze drogreden worden verworpen, omdat de holocaust eveneens een oorlogsmisdaad was geweest als eender wie anders dan Hitler en de Nazi's die hadden uitgevoerd.

Een variant van deze drogreden is de Wet van Godwin, die bepaalt dat eenieder die een vergelijk maakt met Hitler of de Nazi's, de discussie verloren heeft omdat dit vergelijk in bijna alle gevallen disproportioneel is. Zo werden Amerikaanse presidenten zoals George W. Bush en Barack Obama gretig vergeleken met Hitler door hun tegenstanders, terwijl ze zich nooit schuldig hebben gemaakt aan een dictatuur, het legaliseren van concentratiekampen of een holocaust. Een vergelijk is pas relevant indien iemand zeer gelijkaardige oorlogsmisdaden heeft begaan. Zoniet, is het in feite slechts een vorm van demoniseren en ad hominem. Zelfs indien er slechts gedeeltelijke overeenkomsten zijn, is een vergelijk met Hitler niet altijd proportioneel, zoals in het geval van Vladimir Poetin die zich in een democratisch staatsbestel tot de facto dictator heeft opgewerkt, of Amerikaanse president Donald Trump die veiligheidsmaatregelen heeft genomen die specifiek Moslims viseert.

VoorbeeldenEdit

  • Adolf Hitler was een vegetariër. Adolf Hitler was een fascist. Vegetariër zijn dus fascisten. (het vegetarisme heeft niets te maken met fascisme, en het feit dat Hitler toevallig een vegetariër was maakt niet dat andere vegetariërs ook fascisten zouden zijn)
  • Hitler maakte schilderijen. Hitler liet duizenden Joden vergassen. Dus schilders hebben een probleem met Joden.
  • De afschaffing van de doodstraf in Duitsland in 1949 was het werk van een Nazi-sympathisant die het leven van oorlogscrminelen wou sparen. Dus was die afschaffing een slechte zaak en moet Duitsland opnieuw de doodstraf invoeren.
  • Tijdens de Brexit-campagne naar aanloop van het referendum van 2016 heeft de conservatieve politicus Boris Johnson de doelstellingen van de Europese Unie vergeleken met de doelstellingen van Hitler[1].

Zie ookEdit

BronnenEdit

ReferentiesEdit

Around Wikia's network

Random Wiki