Wikia

Saggy-pants-illustration-vl-vertical.jpg

Sagging is de ideale manier om te verbergen dat je veel te korte benen en een veel te lang bovenlijf hebt.

Sagging
is de Engelstalige term voor het dragen van een afgezakte broek, een moderne trend die sinds eind jaren '90 vooral voorkomt bij jongeren in de hip hop cultuur.

JongerentrendEdit

Veelal zijn het jongens die op die manier te koop lopen met de helft van hun onderbroek, (gelukkig) meestal een boxershort, al wagen ook meisjes zich aan deze stijl bij het dragen van (gelukkig) een string of tanga. In dat laatste geval wordt er gesproken over een "whale tail", een Y-vormige g-string die boven een lowrise jeans of andere broek uitsteekt. Deze specifieke trend is niet exclusief gelinkt aan hip hop, maar komt voor bij verschillende groeperingen van jongeren. 

Een andere groep mensen die niet zo opgezet is met deze trend, zijn vaak ouders van zulke jongeren of conservatievelingen die het zien van een onderbroek gelijkstellen aan naaktheid (bij een string scheelt het natuurlijk niet veel). Wellicht is iemand van die groep op het idee gekomen om een campagne op internet te lanceren om jongeren uit te maken voor homoseksueel op andere ideeën te brengen en hun onderbroek beter te verbergen.

OorsprongEdit

Het was aldus wellicht in één of ander keurig conservatief huishouden dat iemand de pen ter hand nam en het verhaal neerschreef van de oorsprong van de afgezakte-broekentrend. Het zou ontstaan zijn in de Amerikaanse gevangenissen, waarbij de gevangene zijn broek afgezakt droeg om zo een signaal te geven aan anderen dat hij interesse had in geslachtsgemeenschap. Homoseksuele geslachtsgemeenschap wel te verstaan, aangezien er gewoonlijk geen mannen en vrouwen gezamenlijk in één gevangenis zitten. De cipier zou bijgevolg niets opmerken, want het was immers een "geheim" signaal.

Volgens dit verhaal zou iedereen die nu rondloopt met een afgezakte broek, zich dan aanpassen naar de "homoseksuele patronen". Met andere woorden, elke jongen (en meisje?) die een afgezakte broek draagt is vanzelfsprekend homoseksueel en geeft het signaal seks te willen met vreemden (van hetzelfde geslacht). 

Amerikaanse gevangenissenEdit

De échte oorsprong van de afgezakte-broekentrend ligt wel degelijk in de Amerikaanse gevangenissen, maar dan om een totaal andere reden. Het gebeurde namelijk wel vaker dat het gevangenisuniform niet altijd in de juiste maat voorradig was, en dan moesten de gevangenen genoegen nemen met een maatje groter (mag het een beetje meer zijn?). Het natuurlijke gevolg van een broek die te groot is, is dat die dan vervolgens de neiging heeft om af te zakken. Een broeksriem was ook geen oplossing: die waren immers verboden in de gevangenis, je kon dat gebruiken om er zelfmoord mee te plegen.

Zoals de geruchten over Amerikaanse gevangenissen ons vertellen, hoeven sekslustige mannen helemaal geen moeite te doen om signalen te sturen naar anderen welwillenden. Als gevangene gaat vroeg of laat je broek wellicht sowieso naar beneden, of je er nu zin in hebt of niet, en of je de juiste broeksmaat draagt of niet. Zelfs als iemand toch dringend nood zou hebben aan seksuele gemeenschap, zal hij vooralsnog niet rondlopen met een afgezakte broek als "signaal" naar anderen toe.

Je mag dan nog een "onopgemerkt signaal" willen geven, welke cipier gaat het niet opmerken dat iemand soms wel en soms niet, met een afgezakte broek rondloopt? Net zoals het voor vele mensen ook opvalt wanneer jongeren in het openbaar rondlopen met afgezakte broek. Je zou toch denken dat gevangenen in de loop der jaren een beter, en vooral makkelijker, signaal zouden hebben uitgedokterd?

De Wet van HaggardEdit

Het lijkt er sterk op dat de auteur van het hoaxbericht een probleem heeft met homoseksualiteit. Niet elke homo draagt een afgezakte broek, en niet elke jongen die een afgezakte broek draagt is homo. Maar het is duidelijk dat iets wat vele mensen als "negatief" ervaren op die manier heel snel wordt geassocieerd met homoseksualiteit, waardoor homo's een negatieve stempel krijgen. 

Het is niet onwaarschijnlijk dat de auteur zelf homoseksueel en gefrustreerd is, zoals wordt gesuggereerd door de Wet van Haggard: zij die de meeste negatieve kritiek uiten op homoseksualiteit, zijn vaak zelf ook heimelijk homoseksueel. En wie weet loopt de auteur zelf ook rond met een afgezakte broek?

BronnenEdit

Around Wikia's network

Random Wiki