Wikia

Shillbucks.png

Ultiem bewijs dat shills worden betaald door Monsanto.

Shill gambit
is een drogreden waarmee men de aanvoerder van een argument probeert te demoniseren door hem te beschuldigen van een (onbewezen) belangenconflict. Wanneer een pro-wetenschappelijk argument wordt aangevoerd, wordt de spreker gewoonlijk beschuldigd van een shill te zijn voor Big Pharma, Monsanto, "de regering" of "de Elite". 

ConceptEdit

Shill gambit is een verwijzing naar de Engelse term "shill", oftewel een persoon die dingen onderneemt om een welbepaalde organisatie, bedrijf of andere persoon te helpen zonder dat hij openbaar maakt dat dit de reden is. Het kan in bepaalde gevallen inderdaad gegrond zijn om belangenconflicten te onderzoeken, om zo te bepalen of er bv. fraude heeft plaatsgevonden. Het is echter geen logische reden om een argument te verwerpen enkel en alleen op basis van een belangenconflict, en al zeker niet als dat niet kan worden bewezen. In dat geval is het een aanval op de spreker en dus een ad hominem. Veel wetenschappers, bloggers en andere mensen die hun grijze hersenmassa wél gebruiken reageren hier vaak op door te stellen dat ze wilden dat ze zoveel geld zouden verdienen als waar ze van worden beschuldigd.

De shill gambit-techniek wordt vooral gebruikt door complotdenkers, pseudowetenschappers en kwakzalvers om de argumenten van de tegenstander in een discussie te verwerpen op basis van een (onbewezen) belangenconflict[1]. Deze drogreden wordt gewoonlijk gebruikt wanneer men de discussie dreigt te verliezen, en wordt vaak ook uitgedrukt in termen zoals "volg de geldstroom". Het is echter opmerkelijk dat complotdenkers effectieve fraudeurs en oplichters, zoals Andrew Wakefield, niet beschuldigen van belangenconflicten. Het feit dat kwakzalvers zoals Mike Adams van Natural News en Joseph Mercola ook enkel prediken in het voordeel van de producten die ze in hun webshop verkopen, en dat "volg de geldstroom" wel héél makkelijk te verwezenlijken is, gaat eveneens geheel aan hen voorbij. Natuurlijk is iedereen die de complottheorieën van zulke kwakzalvers verwerpt bij voorbaat een shill voor Monsanto en/of Big Pharma.

VoorbeeldenEdit

  • Dit medicijn wordt sterk aanbevoden door farmaceutici, maar de farmaceutische industrie is enkel op geld uit, dus is er niets van waar.
  • "Het is zover, de PR-opaganda machine van de farmaceutische – en voedingsindustrie doet precies wat ik beschrijf in mijn boek ‘De Zoete Wraak’." (citaat van kwakzalver John Consemulder[2] gericht op HoaxWiki, nadat hij werd geblokkeerd voor het vandaliseren van het aspartaam-artikel met pseudowetenschappelijke informatie)
  • Hoeveel word je betaald door de farmaceutische industrie om mensen wijs te maken dat graviola geen wondermiddel is tegen kanker? Iedereen weet toch dat er met chemotherapie meer geld te verdienen valt.
  • De reden waarom je het bestaan van chemtrails ontkent is omdat je voor de regering/Elite/Illuminati werkt!

Zie ookEdit

BronnenEdit

ReferentiesEdit

Around Wikia's network

Random Wiki