Wikia

Valse analogie is een drogreden waarbij twee verschillende situaties met elkaar worden vergeleken terwijl ze in feite niet vergelijkbaar zijn, en waardoor er conclusies worden getrokken op basis van de ene situatie die echter niet van toepassing zijn op de andere situatie.

ConceptEdit

Een valse analogie verwijst naar een vergelijk tussen twee verschillende situaties die op zich niet vergelijkbaar zijn. De feiten van de ene situatie worden dan toegepast op een andere situatie, terwijl beide situaties zodanig verschillend zijn dat dezelfde logische conclusie niet voor beide kan worden toegepast[1]. Analogieën en metaforen kunnen wel handig zijn om iets uit te leggen, en maken vaak een belangrijk deel uit van het leerproces, maar omwille van de vele valse analogieën zijn is deze methode veel minder geschikt in argumenten.

Een gelijkenis tussen twee situaties in sommige aspecten betekent niet dat er ook een gelijkenis is in de andere aspecten[2]. Je dient je hierbij af te vragen of de gelijkenissen groter en belangrijker zijn dan de verschillen, en of de focus niet te sterk ligt op de vergelijkingen terwijl de verschillen worden geminimaliseerd of genegeerd. Het is aldus belangrijk om prominente verschillen te identificeren en deze aan te halen als argument om de drogreden te weerleggen.

VoorbeeldenEdit

  • Het verplichten van mensen om hun vuurwapens te registreren is hetzelfde als wanneer de Nazi's de Joden verplichtten om zichzelf te registereren.
  • Mensen kunnen een affectie hebben voor hun cultureel erfgoed. Dit is een idee waar Hitler in geloofde, dus iedereen die het hier mee eens is, is vergelijkbaar met Hitler of even radicaal.
  • Het doden van dieren voor de vleesindustrie is vergelijkbaar met de manier waarop de Joden werden behandeld in Nazi-Duitsland.
  • De meeste extremisten zijn Moslims, dus is Islam een religie die extremisme promoot.
  • Mensen die ouder worden zijn vaak minder actief en sterven uiteindelijk, dus zullen ook politieke organisaties steeds minder actief worden naarmate ze langer bestaan, en uiteindelijk tot een einde komen.
  • Het universum is even ingewikkeld als een uurwerk. Een uurwerk wordt steeds vervaardigd door een horlogemaker. Dus moet ook het universum door iemand vervaardigd zijn en dus moet er een God bestaan.
  • Het universum is even ingewikkeld als een uurwerk. Een uurwerk kan worden gedragen om een tattoo op de pols te verbergen. Dus kan het universum ook worden gebruikt om een tattoo op de pols te verbergen.

Zie ookEdit

BronnenEdit

ReferentiesEdit

Around Wikia's network

Random Wiki