Wikia

HoaxWiki

Vriend-argument

320pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Het vriend-argument is een drogreden waarbij men zichzelf bij voorbaat tracht vrij te pleiten van de vooroordelen die vervolgens onherroepelijk volgen. De spreker probeert zijn vooroordelen te maskeren door te stellen dat hij iemand persoonlijk kent uit de groep die hij vervolgens wil stigmatiseren. Dit verandert echter niets aan de stigmatiserende argumenten op zich.

ConceptEdit

Het vriend-argument wordt gebruikt om zichzelf vrij te pleiten van de vooroordelen die meteen hierop volgen[1]. Het argument wordt vaak gebruikt in een formaat zoals: "Ik heb geen vooroordelen over X, maar..." [gevolgd door een vooroordeel over X]. Hierbij wordt het idee opgewekt dat iemand geen vooroordelen heeft tegenover een welbepaalde groep, om de eenvoudige reden dat ze iemand uit die groep persoonlijk kennen. Het is immers makkelijk om een ganse groep (zoals bv. vreemdelingen) op onpersoonlijke wijze over één kam te scheren, maar wanneer men iemand van die groep persoonlijk leert kennen blijkt het stereotype vaak onjuist te zijn. Niettemin blijft men vooralsnog aan het stereotype vast te houden door "de vriend" eerder als een uitzondering dan de norm te categoriseren.

VoorbeeldenEdit

  • Ik heb geen probleem met Moslims, een goede vriend van mij is Moslim, maar... [gevolgd door een vooroordeel omtrent Moslims]
  • Een goede vriend van mij is homo, ik heb niets tegen homoseksuelen, maar... [gevolgd door een vooroordeel omtrent homo's]
  • Ik heb niets tegen buitenlanders, maar als er iemand overvallen wordt is het altijd toch maar weer een buitenlander.
  • Donald Trump: "Ik hou van de Moslims"[2]

Zie ookEdit

BronnenEdit

ReferentiesEdit

Around Wikia's network

Random Wiki