Wikia

HoaxWiki

Wet van Godwin

320pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
GodwinsLaw.png

Deze tabel illustreert de werking van de Wet van Godwin.

De Wet van Godwin, beter bekend in het Engels als Godwin's Law[1], geeft aan dat tijdens online-discussies de vergelijking met Hitler vroeg of laat de kop opsteekt. De wet luidt als volgt:

"Naarmate online-discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de nazi's of Hitler één."

Aldus in het Engels:

"As an online discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one."

Deze internetwet werd uitgevonden door Mike Godwin in 1990, en argumenteert min of meer dat de eerste die een vergelijking met nazi's of Hitler maakt de discussie verloren heeft. Deze wet argumenteert niet of zulk een vergelijk of verwijzing al dan niet terecht is, maar wel dat het argument beter kan worden vermeden omdat het meestal niet proportioneel is. Hierdoor verwatert de impact van het argument wanneer het zou worden gebruikt in proportionele zin. Het is aldus de bedoeling van de wet om deelnemers aan een discussie bewust te maken van de vraag of zulk een vergelijk eigenlijk wel gepast is. In feite gaat het dus voornamelijk om een al dan niet proportioneel vergelijk. 

Zo worden er wel eens vergelijken gemaakt tussen Hitler en tal van politici of regeringen, zoals bv. Philip Dewinter (Vlaams Belang), Geert Wilders (PVV), Marine Le Pen (Front National), alsook de meeste Amerikaanse presidenten ongeacht hun partijkaart. In bepaalde gevallen kunnen er inderdaad argumenten worden aangehaald waarbij de ideologie vergelijken vertoont met die van Hitler's naziregime, vooral dan wat betreft uitingen van racisme. Niettemin is een vergelijk met Hitler hier disproportioneel, zolang voorgenoemde politici zich niet schuldig maken aan bv. effectieve genocide van specifieke bevolkingsgroepen op basis van herkomst, cultuur of geloof. 

Voorbeelden

Het gebeurt vrij vaak dat online-discussies uitmonden op een vergelijk met Hitler. In voorkomend geval overtreden ook complotdenkers de Wet van Godwin, zoals bij onderstaande voorbeelden:

  • E.J. Bron - een blog die extreemrechtse, anti-europese en islamofobe politieke standpunten propagandeert, door alles waar ze niet akkoord mee gaan prompt te vergelijken met nazisme of communisme. Dit wordt dan verder gekoppeld aan complottheorieën over o.a. de New World Order en de Illuminati.
  • John Consemulder[2] - complotdenker en kwakzalver die zich vergrijpt aan o.a. pseudowetenschappelijke anti-vaxpropaganda en vaccinaties vergelijkt met nazisme via de woordspeling "VacciNazi's". 
  • Want To Know[3] - complottheorieënwebsite die o.a. interviews van kwakzalver John Consemulder publiceert, zoals ook die over "VacciNazi's". Verder beweren ze dat kindermishandeling een dekmantel zou zijn voor vaccinatieschade, dat Obama zijn geboorteakte zou hebben vervalst (de racistische "birther" beweging), en verspreiden ze nog meer onzin over de New World Order, Illuminati, Monsanto, de Reptilian aliens van David Icke, en allerhande pseudowetenschap.
  • Natural News[4] - complottheorieënwebsite van kwakzalver Mike Adams, waar wederom een vergelijk wordt gemaakt tussen moderne vaccinaties en het naziregime van Hitler, waarbij wordt beweerd dat mensen gedwongen worden om zich te laten vaccineren. 

Bronnen

Referenties

Around Wikia's network

Random Wiki