Wikia

HoaxWiki

William McKinley

320pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
William McKinley by Courtney Art Studio, 1896.jpg

William McKinley.

William McKinley
 (Ohio, 29 januari 1843 - New York, 14 september 1901) was de 25ste President van de Verenigde Staten. Hij volgde president Grover Cleveland op in maart 1897, om vervolgens opgevolgd te worden door zijn vicepresident, Theodore Roosevelt, nadat hij werd vermoord in september 1901. Hij was een Republikeinse president. 

LevensloopEdit

Met het uitbreken van de Amerikaanse Burgeroorlog in 1861 scheidden de zuidelijke staten zich af van de Verenigde Staten om de Geconfedereerde Staten van Amerika (CSA) te vormen. Verschillende Amerikanen van de noordelijke staten stelden zich vrijwilliger om in het leger te gaan vechten tegen de CSA, waaronder ook William McKinley. Hij deed militaire dienst gedurende hele oorlog, en aan het einde ervan in 1865 was hij gepromoveerd tot de rank majoor. Van 1877 tot 1879 was McKinley verkozen voor het Huis van Afgevaardigden voor het 17de district van Ohio, van 1879 tot 1881 voor het 16de district en van 1881 tot 1883 opnieuw voor het 17de district. Van 1883 tot 1884 was hij verkozen vor het 18de district, van 1885 tot 1887 voor het 20ste district, en van 1887 tot 1891 opnieuw voor het 18de district. Van 1892 tot 1896 was hij gouverneur van de staat Ohio.

In 1896 werd McKinley genomineerd door de Republikeinse Partij voor de presidentsverkiezingen, en vervolgens werd Garret Hobart werd genomineerd als zijn running mate. Hij won de verkiezingen en trad aan in maart 1897. Hij voerde een isolationistisch binnenlands beleid met een voorkeur voor hoge douanekosten om zo de binnenlandse handel en economie te stimuleren. In 1897 werd de Dingley Act goedgekeurd, die invoerrechten aanrekende op buitenlandse wol, linnen, zijde en suiker[1]. In 1900 werd eveneens de Gold Standard Act doorgevoerd[2], waarbij de waarde van de Amerikaanse dollar werd gekoppeld aan de waarde van het goud.

Aan het einde van de 19de eeuw ontstond er veel onrust in Cuba, dat op dat moment nog een kolonie was van het Spaanse Rijk. Cubaanse opstandelingen begonnen zich te verzetten tegen het Spaanse bewind, waardoor de Spaanse gouverneur Valeriano Weyler besloot de plattelandsbevolking massaal op te sluiten in concentratiekampen. Wanneer de Cubaanse crisis escaleerde in 1898, besloot McKinley in te grijpen. Het Amerikaanse slagschip Maine werd naar Cuba gestuurd om daar de Amerikaanse burgers te evacueren, maar ontplofte in de haven van Havana. In april 1898 verklaarde de VS de oorlog aan de Spaanse bezetters van Cuba. Theodore Roosevelt, die op dat moment de onderminister van Marine was, legde zijn functie neer om zelf in het marineleger te gaan dienen[3][4].

De Amerikaanse vloot slaagde er in om de Spaanse vloot tot zinken te brengen in de haven van de Filippijnse hoofdstad Manilla. Vervolgens werd de strijd ingezet tegen de Spaanse bezetters op Cuba, waar de Spaanse vloot eveneens werd getorpedeerd. Op slechts enkele maanden tijd was de oorlog beslecht in het voordeel van de Verenigde Staten. McKinley kon Cuba echter niet annexeren omwille van het Teller-amendement dat door het Amerikaanse congres was toegevoegd aan de oorlogsverklaring[5]. Zodoende werd Cuba een onafhankelijke staat, maar niettemin eiste de VS eveneens de Spaanse kolonies van Puerto Rico, Guam en de Filippijnen op[6].

De Amerikaanse onderhandelaars kregen hun zin, en de drie voormalige Spaanse kolonies werden overgedragen aan de VS, die zich als een imperialistische mogendheid begon op te werpen ondanks het feit dat het land nochtans zelf was ontstaan uit een verzet tegen het imperialistisch kolonialisme van Groot-Brittannië. In augustus 1898 werd Hawaii eveneens geannexeerd door de VS, en dit met goedkeuring van de tijdelijke Hawaiiaanse regering nadat de monarchie er omvergeworpen was in 1893. Zodoende werd Hawaii een "incorporated territory" of "geïncorporeerd gebied" van de VS, en in 1899 werd er een Amerikaanse marinebasis gevestigd op Pearl Harbor. Het zou nog duren tot 1959 voordat het een effectieve staat zou worden. Tot op heden zijn ook Puerto Rico en Guam nog steeds Amerikaans grondgebied, enkel de Filippijnen zou uiteindelijk volledig onafhankelijk worden.

In 1900 werd McKinley opnieuw genomineerd door de Republikeinse Partij voor de presidentsverkiezingen. Vervolgens werd Theodore Roosevelt genomineerd als McKinley's nieuwe running mate, nadat Garret Hobart, McKinley's eerste vicepresident, was overleden aan een hartfalen in november 1899. McKinley won de presidentsverkiezingen met een grote meerderheid. In september 1901, een half jaar na de aanvang van zijn tweede termijn als president, bracht McKinley een bezoek de Pan-Amerikaanse tentoonstelling in New York. Daar werd hij op 6 september neergeschoten door de Poolse anarchist Leon Czolgosz, die twee schoten afvuurde op de president.

De eerste kogel raakte McKinley's schouder, maar de tweede doorboorde zijn ingewanden en bleef in zijn rug steken. De eerste kogel kon worden verwijderd door de chirurgen, maar de tweede konden ze niet vinden. Hoewel het pas ontwikkelde röntgenapparaat aanwezig was op de tentoonstelling, durfde men dit nog niet meteen op de president te gebruiken. Aanvankelijk leek hij goed te herstellen, maar koudvuur had zijn verwondingen aangetast en op 14 september 1901 overleed McKinley vooralsnog. Zijn vicepresident, Theodore Roosevelt, werd daarop ingezworen als de volgende president. 

HoaxesEdit

  • In 2015 werd Mount McKinley in Alaska hernoemd tot Mount Denali, wat de oorspronkelijke benaming van de berg was voor 1917. Aangezien die naamsverandering werd doorgevoerd door president Obama, beweert een hoax dat de naam "Denali" Keniaans is voor "Zwarte Macht" of "Black Power". Er bestaat geen "Keniaanse" taal, in Kenia wordt er Engels en Swahili gesproken, en in geen van beide talen bestaat het woord "Denali". Denali woord betekent evenmin "Zwarte Macht", maar was oorspronkelijk een Indiaanse woord dat staat voor "De Grote". De naam Mount Denali werd in ere hersteld op verzoek van de bevolking van Alaska die geen affiniteit hadden met McKinley, aangezien hij afkomstig was van de staat Ohio[7][8].
  • De dood van McKinley is het gevolg van de Vloek van Tippecanoe, waarbij presidenten die werden verkozen in een jaartal dat deelbaar is door 20, tijdens hun ambt zouden komen te overlijden.

ComplottheorieënEdit

Volgens sommige complottheorieënwebsites is McKinley niet vermoord door een enkele anarchist, maar is zijn dood het gevolg van een complottheorie van Joden en Zionisten[9], waaronder de Rothschild familie. Zij zouden een voorkeur gehad hebben voor Theodore Roosevelt als president, en hij zou speciaal voor hen de Federal Reserve hebben opgericht[10]. Sommige complotdenkers hebben wel erg veel fantasie, zo blijkt, al zijn de complottheorieën omtrent McKinley's dood nog relatief kleinschalig in vergelijking met die over John F. Kennedy.

Zie ookEdit

Bronnen Edit

Referenties Edit

Around Wikia's network

Random Wiki