Wikia

Wim Daems (5 februari 1948 - 22 november 2009) was een auteur van jeugdboeken en tevens schrijver van wetenschapsartikelen. Hij toont aan hoe je net niet in complottheorieën gelooft.

Als jeugdauteur Edit

Er is weinig bekend over zijn carrière als jeugdauteur. Hij had eens de Prijs Knokke-Heist beste jeugdboek van 1988 gewonnen voor het boek Het Koopkind. Dat wijst aan dat hij tenminste een schrijver van niveau was.

Hier is een lijst van zijn jeugdboeken: [1]

  • De Tunnel, Leuven: Infodok, 1987
  • Het Koopkind, Leuven: Davidsfonds, 1988
  • Drie enkel naar het paradijs, Leuven: Infodok, 1989
  • Als de Slangen dansen, Leuven: Infodok, 1990
  • De horizonjagers, Leuven: Davidsfonds/Infodok, 1990
  • Musca Domestica, Leuven: Davidsfonds, 1993
  • Beeld van een meisje, Leuven: Davidsfonds, 1994

Opmerkelijk om te weten is dat hij gedurende die tijd toen ook wetenschapsartikelen schreef. Technologie, des puces au secours des malentendants was bijvoorbeeld geschreven door hem in 1988.[2]

Als complottheoreet Edit

Zijn laatste en wellicht meest bekende boek, Beeld van een meisje, heeft ertoe geleid dat hij de twijfelachtige eer kreeg de winnaar te mogen zijn tijdens de eerste prijuitreiking van de skeptische put die in 1996 gebeurde en uitgereikt wordt aan die die er zich verdienstelijk aan maken om pseudowetenschap te verspreiden. De uitgever heeft zelfs, nadat hij het bericht gelezen had in De Morgen, besloten het boek uit de rekken te halen.[3]

In het boek, dat als hoofdthemas adolescentie, liefde en seksualiteit heeft, beschrijft Wim Daems het verhaal van een jong meisje die een romantische relatie heeft met een vrachtwagenchauffeur en neo-nazi die aan dit meisje negationistiche propaganda verkondigt.

Etienne Vermeersch beschreef de reden voor zijn verdienste als volgt: "De paradox en de tragiek van dit boek berust erin dat het de (jonge) lezers wil aanzetten tot kritisch denken, dat ze niet alles klakkeloos mogen aannemen, wat als ze verder aan hun lot worden overgelaten op dit glibberige terrein, averechts werkt."

Wim Daems was aanwezig bij de uitreiking, wat door SKEPP enorm geapprecieerd werd. Hij opende dapper het gesprek door toe te geven dat hij de thematiek in het boek verkeerd had aangepakt. Hij schreef het boek omdat hij in de jaren 80' aan den lijve ondervond hoe jongeren door negationistische propaganda werden beïnvloed en hen steun wou geven, maar dat hij uiteindelijk zelf niet meer nadacht.

Het meest opmerkelijke aan het boek is dat het werd ondervonden als zijnde van middelmatige kwaliteit door de mensen die het lazen.[4]

Als skepticist Edit

Beeld van een meisje is het laatste jeugdboek dat hij schreef. Hij schreef daarna nog alleen maar wetenschapsartikelen.

Zijn kritisch-wetenschapsartikelen voor het blad Eos waren zo geliefd door skeptici dat Wim Daems in 2000 de Zesde Vijs kreeg voor z'n kritisch wetenschappelijk werk.[5]

Referenties Edit

Around Wikia's network

Random Wiki